21.41

Vissa saker kan man inte styra över. Vissa saker ligger nämligen helt utom våran kontroll. Ändå går man jämt och ständigt och hakar upp sig på allt det där man inte kan styra. Man klagar på vädret, på priserna på kläder och mat och på att vissa människor bara är allmät dumma i huvet. Men kan vi styra över det? Nix. Hjälper det att vi gnäller? Nix. Solen börjar inte lysa bara för att man går runt och svär över regnet. Ändå står vi där utan paraply, genomblöt och känner sig som världens största fån och svär över regnet. Vi klagar, vi gnäller och vi bitchar. Men jag tänker sluta haka upp mig på det där jag inte kan kontrollera. Jag kan nämligen inte göra så mycket åt att vissa uppenbarligen inte lyssnar. Jag kan inte göra någonting åt att det blir vinter var och vart ända år. Vissa saker är bara och det enda jag kan göra är att undvika det som får mig att må dåligt och acceptera att vissa saker sker. Ingen är allsmäktig. Ingen kan lösa allt ensam. Tack gode gud har jag Tre fantastiska personer i mitt liv som jag litar på ut och in. Tre personer som gör min vardag lite ljusare och gör det lättare att acceptera allt det där kaosiga runt om som man faktiskt inte vill kännas vid. Men jag förundras ändå över hur mycket jag faktiskt försöker påverka det som jag ändå inte kan styra. Hur mycket tid lägger man inte ner på att gnälla? Bråka? Tjafsa? Gråta? Onödigt mycket tid i alla fall. Onödigt mycket energi. Och den energin skulle man kunna göra så mycket annat med. Något konstruktivt som faktiskt hjälper oss i stället för att trycka ner oss. För jag tror att ju mer man klagar, gnäller, tjurar och så vidare så åker man själv ner ett steg. Nu menar jag ju inte när man är typ ledsen, utan när man hakar upp sig på allt det vi inte kan kontrollera ändå! Det är samma sak med när man trycker ner någon annan trycker man egentligen ner sig själv, för att det man klagar på är det man är avis på. Och pekar du ett finger på någon annan pekar alltid tre tillbaka- just det uttrycket tog mig typ tio år innan jag fattade hur man menade, men nu instämmer jag till tusen.
 

Kommentarer
Postat av: Elin Luther

OMG kvinna så rätt ord och jag älskar dig. Du är så klok mitt hjärta. Vi ska ses snart! <3

2010-10-21 @ 18:20:50
URL: http://elinluther.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Tänk så kul om du ville komentera nu!! Verkligen toppen! Puss
Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)

Din fina blogg:

Något du vill säga?:

Trackback