Ang Läkare

Idag har jag återigen vart på läkar besök.
"Jenny måste idag vara frånvarande då hon ska göra ett ultraljud som ingår i den pågående utredningen om Jennys hälsa..." som man så pampit kan skrvia det.
Jag var på järva närakut, som enligt internett och gps inte finns. Men tro mig det gör det. Jag var där, I have seen it! Min granne jobbar där i receptionen. Ja det såg jag idag. Nu kommer säkert alla skvaller tanter sitta och prata om den där unga tjejen i området, ja hon som bor ensam med den andra unga tjejen. Ja dom som man antar är syskon. Ja hon gick ju nämligen på ultraljud idag. Gravid?

Det var fruktansvärt skönt att Zimbabwe var med mig! Hon var som vanligt ett bra stöd och roligt sällskap! I pauserna jag fick ta satt vi och kollade på en karta som satt på väggen, efter olika länder. Vi såg massa flaggor som vi inte visste fanns och så vidare. Det är mycket som inte finns idag. Förutom att sjukhuset jag var på inte fanns så finns tydligen inte ett land som vi såg en flagga till. Okej det var krångligare att skriva än att säga. Vi glömmer det..

Hur som, Jag bildade idag en väldigt stark åsikt! Folk som inte känner att de klarar av att handskas med människor eller lita på unga patienter bör inte plugga till läkare! Det känns som om man har en skylldighet att få sin patient att känna sig trygg i en sån miljö där många känner sig obekväma. Men nej, de läkare jag har handskas med har vart sjukt nedvärderande och skeptiska till allt jag har sagt pågrund av att jag är ung. Det tycker jag suger. Bara för att en yngre patient säger att de inte mår bra, så litar man inte på det? Man tar det inte lika seriöst. Det suger! Brutalt!

Ett bevis på detta är min läkare. Jag har vvart hos henne tre gånger nu tror jag, eller fyra. Redan första gången sa jag att det gjorde ont på ett visst parti på magen när hon tryckte där. Det var på sidan där njurarna sitter. Hon sa det till mig "jaha där sitter njurarna det var ju konstigt.." Redan då borde hon ha tänkt tanken på att det faktiskt var något fel med mina njurar. Men nej. Då tar hon blodprov och massa andra prov, som hon vid nästa besök svamlar om och säger att hon inte fått alla. Men sendan svamlar lite till och säger att de prov, som hon nyss sa att hon inte fått, var helt normala. Okej ni fattar, hon är helt borta. Efter att jag insisterade på att få röntga mina njurar och grejer så får jag i alla fall en remiss. Men det tog yttligare två läkarbesök hos henne för att övertyga henne.

Idag fick jag veta, efter att jag har röntgat mina njurar, att jag har både njursten och en 2cm stor gallsten. Det är kanske inte så underligt att jag har mått dåligt! Jag kan även ha mer njursten, eller ett kärl som ligger fel och behöver göra en skikt röntgen.


Ja det blev lite av ett långt hatiskt inlägg mot läkare. Men ibland undrar man varför de har valt att utbilda sig till något så socialt arbete som dom faktiskt valt...

Nu kallar Zimbawe och Syrran mig för Stensamlaren. Det komiska med det hela är att jag samlade på stenar när jag var liten, nu samlar jag dom i kroppen i stället :P ja man måste skojja lite om hela situationen så jag inte dör här borta!!




over and out
XOXO Stensamlaren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Tänk så kul om du ville komentera nu!! Verkligen toppen! Puss
Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

Din mail: (publiceras ej)

Din fina blogg:

Något du vill säga?:

Trackback